Ett nätverksforum som startats för att ge kinesiska företagare möjlighet att nätverka och skapa kontakter med svenska företagare, höll sitt första event 7 september på Radisson Blu Royal Viking Hotell i Stockholm.
– Vi har sett en trend hos kineser att vilja investera utanför Kina och många har redan etablerat sina företag i Sverige. Många har hört av sig till oss eller våra samarbetspartners för att söka hjälp om regler, lagar och få råd. Av den anledningen har denna plattform skapats för kinesiska entreprenörer och företag att hitta till det svenska samhället och att lyckas på den svenska marknaden, säger Yi Zhang, marknadschef för Dajiyuan (kinesiskspråkiga Epoch Times).
Över hundra föranmälda deltagare var på plats, varav ett närmare 80-tal kineser. Ett femtontal svenska företag hade bjudits in för att ge service och kunskap inom sina områden och samtidigt lära sig mer om dagens Kina och kinesisk affärskultur.
– Vi fick ett stort intresse hos kineser och många har fått visitkort för att besöka oss senare, kommenterade Scarlett Roa Brynildsen, IFS rådgivare på ALMI.
– Kineserna stod i kö för att få kontakt med oss. Jag har aldrig varit med om det förut! sa Håkan Sundmark, VD Business Pool Scandinavian AB Guo – en kinesisk företagare – som driver en översättningsbyrå var mycket nöjd med upplägget.
– Det är inte lätt att hitta en sådan unik plats, ett fantastiskt forum för många som har olika behov och att hitta sina samarbetspartner och kunder. Jag hoppas ni gör detta ofta, gör det en gång per kvartal. … Dajiyuan (Epoch Times) har stor upplaga och många läsare; ni arbetar med hjärta och kvalité. Jag vill verkligen rekommendera detta.
En av föredragshållarna, Claude D Zackarias, från Zacharias advokatfirma, som talade om olika föredragsformer och ansvar, var nöjd med dagen.
– Ett sådant här forum är en fantastisk grej och man märker ju behovet. Folk frågar massvis med saker och man märker dynamiken och här finns potential för alla att göra en win-win-win satsning, och jag tycker att Epoch Times har gjort en riktigt fin satsning. Utveckla det här och finslipa det lite grann och du får en plattform för socialt engagemang, en plattform för business engagemang. Du kan förmedla bra information om Kina och bra information om Sverige. Det är ett väldigt speciellt och unikt sätt att samlas kring en gemensam nämnare, Kina, sade Claude D Zacharias i slutet av dagen.